Wytse van Steinvoorn en Marc Bootsma openen SNS-vestiging Franeker
‘De ideale bank in de buurt met de tevreden klant als beste reclame’
TEKST EN FOTO: SYBE JOOSTEMA
De adviseurs in de SNS-vestiging in Franeker zijn in staat van opperste opwinding. De deuren van de SNS-bankwinkel gingen namelijk donderdag 1 maart officieel open. Er heerst een goede sfeer.
,,Er was hier in het uiterste noorden nog een witte vlek en daarom plek voor deze SNS-winkel.’’ Van Steinvoorn is franchisenemer van de bank. ,,Na 27 jaar in loondienst was ik toe aan deze uitdaging. Het voordeel van een franchiseonderneming is dat je de SNS-vestiging ook naar je hand kunt zetten op een manier die past bij de regio. Het gaat hier in Franeker echt om de klant en daarmee zijn we weer terug bij het hart van de zaak. Als SNS willen we zover gaan dat de tevreden klant ons uithangbord wordt.’’
Van Steinvoorn runt deze franchisevestiging van SNS met Marc Bootsma. ,,Wij willen een toegankelijke bank zijn. Immers, waar veel banken de deuren sluiten na fusies, openen wij juist meer vestigingen om de bank om de hoek te kunnen zijn.’’
Winkeltijden
Het interieur van de SNS-bank aan de Voorstraat is nieuw. De spreekkamers zijn uitnodigend en stilistisch mooi ingericht. Het aanbod dat je van een bank mag verwachten is er ruimschoots aanwezig. ,,We willen in begrijpelijke taal mensen adviseren over betaal-, spaar-, hypotheek- en verzekeringsproducten. Wat we mensen vooral willen laten ervaren is dat de SNS-bank voor de klanten altijd in de buurt is.’’ Moedervestiging is de Volksbank. SNS ontstond ooit uit een fusie van de Spaarbanken.
Dat de vestiging zich in een van de belangrijkste winkelstraten van Franeker kon vestigen, had alles te maken met het feit dat de SNS-bank op winkeltijden geopend is. Dus ook op de koopavond en zaterdagen.
Via veel studie en cursuswerk kon Wytse van Steinvoorn zich vanuit zijn eerste werkplek in Zwartsluis als klantenadviseur verder door ontwikkelen. Het ontwikkelen van personeel heeft de bank geen windeieren gelegd. Via Steenwijk, Wolvega en Sneek kwam hij terug naar het noordelijker Franeker. ,,Heel apart, maar ik heb altijd gezegd dat ik ooit weer naar het noorden terug wilde komen. Hier ligt mijn hart en ik spreek de taal van deze regio. Ik ken de mensen hier ook goed. Ze hebben een no-nonsense-mentaliteit. En dat is echt zo. Bij Friezen geldt: ja is ja en nee is nee. En daar houd ik van.’’ Van Steinvoorn vertelt dat hij het plezierig vindt dat de klanten zo kunnen binnenlopen. ,,De adviseurs staan altijd klaar om antwoorden te geven op hun vragen. Of ze laten gewoon onze mooie vestiging zien.’’
De roots van Wytse van Steinvoorn liggen in Tzummarum, waar pake Wijtse van Steinvoorn handelde in van alles wat met de woninginrichting te maken had. ,,Een echte handelaar. Ik zie hem nog met zijn sigaartje in de mond in de winkel staan. Een fijne man. Hij werkte ook veel samen met mijn vader, die bij Hoeben in Franeker heeft gewerkt. Later verhuisden wij naar Zwartsluis waar mijn vader voor Hoeben een nieuw bedrijf heeft opgezet.’’
Omslagpunt van de bank
Als er ergens sprake is geweest van een omslagpunt van het bankwezen, dan is dat bij de SNS-banken duidelijk aanwijsbaar. In het nieuwe SNS-manifest werd de klant dichtbij weer belangrijk. ,,Heel eenvoudig gesteld: in Franeker hebben we weer direct telefonisch contact met de klanten uit de stad en regio. Zij kunnen hier ook gewoon binnenwandelen voor een persoonlijk advies. De bank wil zich niet meer verschuilen achter een centrale telefoondesk midden in het land, wat je helaas veel ziet gebeuren in het bankwezen.’’
Bij de SNS-bank, komt er geen geld uit de muur. Er kan bij de Hema gepind worden. Dat is een winkel van dezelfde bloedgroep, waar mensen voor een betaalbare prijs kwaliteit mogen verwachten. ,,In feite precies wat wij de klant ook willen bieden.’’
Klanten koesteren
Van Steinvoorn zegt dat SNS er ook niet de bank naar is om alleen de jacht op nieuwe klanten te openen. ,,Wat wij door jaren van ervaring weten, is dat het belangrijk is om de bestaande klanten te koesteren. Dat merken ze ook financieel. Hoe langer ze bij SNS zitten, hoe beter de renteregelingen zijn. Verder verdienen ze door de bank trouw te blijven betere premies op bijvoorbeeld inboedelverzekeringen. Trouw wordt beloond. En als je dat goed doet, dan wordt de klant jouw ambassadeur.’’ Hij wijst ook op de hogere spaarrentes die SNS hanteert.
Circulaire winkel
Waar komt die beloning dan vandaan, vraag je je af. ,,Wij hebben een circulaire winkel die deels geënt is op het hergebruik van materiaal. Dat betekent dat wij op alle onderdelen zoeken naar duurzaamheid. De kosten worden daardoor binnen de perken gehouden. De verdiensten van de klanten zijn des te hoger.’’
Van Steinvoorn noemt het een ‘stukje bewustwording’. Een eerlijke vorm van bankieren past de huidige klant. ,,Die heeft nooit begrepen waarom banken soms zulke hoge bonussen verstrekken aan de verantwoordelijke top. Uiteindelijk is dat hún geld. Wij werken niet met bonussen en vertrekpremies, maar zijn er op uit het rendement van de klant zo hoog en aantrekkelijk mogelijk te maken.’’
Vorig jaar bestond SNS 200 jaar. ,,Franeker is de 200e vestiging’’, vertelt Van Steinvoorn niet zonder enige trots. ,,In mei zullen we daar aandacht aan geven.’’
Het is volgens de manager een simpel verhaal. ,,Je zoekt naar de beste voorwaarden voor geld en zoekt naar een tarief dat prettig is voor de klant.’’
En daarbij is de breedbandlengte meer door de andere Volksbank-genoten als BLG, ASN en de geldverstrekkers Lloyds, Nationale Nederlanden, ASR, NIBC en Aegon. Onderling is er een uitwisseling van producten mogelijk. Van Steinvoorn noemt de mogelijkheid voor mensen met de pensioengerechtigde leeftijd om nog een langlopende hypotheek af te sluiten. ,,Dat is bijvoorbeeld een product van AEGON waarbij je de hypotheekrente kunt “meeverkopen”. Dat zijn leuke extra’s.’’
Van Steinvoorn noemt enkele andere sterke punten van de bank op. Bijvoorbeeld het punt van de spaarrente, die tot het hoogste niveau in Nederland behoort. Een andere sterk punt is dat een oriënterend gesprek altijd op kosten van de SNS-bank is. Tevens is er de gratis check op schadeverzekeringen. ,,Soms kunnen die op een eenvoudige wijze scherper en goedkoper.’’ SNS biedt ook een overstapservice van de ene naar de andere bank. ,,Maar het belangrijkst is dat wij weer de spaarbank in de buurt willen zijn. We hopen dat de klanten dat ook zo ervaren.’’