Ondernemen in Leidsche Rijn

Eric Jongerius - Ondernemen in Leidsche Rijn - SNS Franchise
Van massale bouwprojecten naar de grootste VINEX wijk van Nederland. Voor Utrechters was het de wijk waar je niet wilde komen: het gebied over de A2. Maar het is uiteindelijk een schitterende plek om te wonen, werken, recreëren en leven. En wat veel mensen belangrijk vinden: een goede plek om je kinderen op te laten groeien.

Ik heb het over Leidsche Rijn! Tussen de A2 vanaf Amsterdam en de A12 richting Den Haag ingeklemd, groeit een groot leefgebied. Samen met 2 relatief oudere dorpskernen, Vleuten en De Meern, vormen deze samen Leidsche Rijn, mijn werkgebied.

Lokale kansen

Sinds 5 oktober 2010 zit ik samen met mijn team in het winkelcentrum Vleuterweide en vanuit deze SNS Winkel helpen we onze klanten. De wijk bestaat nog maar sinds 2008. De huizen daaromheen zijn gebouwd na 1998 of later. Het gebied groeit nog steeds. Ook nu nog wordt er volop gebouwd.

Voor ons biedt het kansen dat de wijken hier in dezelfde periode uit de grond zijn gestampt. De bewoners hebben bijna allemaal tegelijk een hypotheek afgesloten. Door goede mond-tot-mondreclame zien we dat als een paar buren bij ons zijn geweest, meer buren volgen. Ze zitten immers in dezelfde situatie. Door gezinsuitbreiding, andere woonwensen (zoals uit- of verbouwen) en een aflopende rentevaste periode gaan mensen toch weer om zich heen kijken. Wij proberen dan zichtbaar te zijn en midden in deze gemeenschap te staan. Door lokaal te sponsoren zorgen we ervoor dat we top of mind zijn. Als er vragen zijn op financieel gebied moeten ze natuurlijk het liefst in eerste instantie aan ons denken.

Een groot voordeel is dat veel mensen buiten het gebied vandaan komen en opnieuw een sociale omgeving aan het opbouwen zijn. Ze zoeken naar scholen en vrijetijdsbesteding, maar ook naar het standaard rondje in de supermarkt, bakker en slager. Ik heb gemerkt dat deze nieuwkomers dan ook open staan om over te stappen naar een andere bank.

De hypotheek wordt vaak geregeld in de plaats waar deze mensen vandaan komen of, bij nieuwbouw, via de makelaar. De binding met deze partij is er vaak niet meer na het afsluiten van de hypotheek en nog minder na het verhuizen. Maar ook nadien kunnen er vragen rijzen of hebben mensen op andere vlakken behoefte aan financieel advies. Door lokaal zichtbaar te zijn, te streven naar een goede mond tot mond reclame, proberen wij hier op in te spelen. Voor belangrijke gebeurtenissen met financiële impact in iemands leven willen wij een lokaal en persoonlijk aanspreekpunt zijn.

Bewoners zijn onze doelgroep

Daarnaast zien we een trend dat als mensen eenmaal een keer nieuwbouw gekocht hebben de kans groot is, dat als er nieuwe wensen zijn of een andere gezinssamenstelling, zij weer voor nieuwbouw kiezen. Er zijn daardoor veel verhuizingen binnen het gebied. Van oud nieuwbouw naar wederom nieuwbouw en van een eerste nieuwbouw naar grotere huizen die inmiddels bestaande bouw zijn geworden.

SNS Franchise - Ondernemen in Leidsche Rijn - Eric Jongerius
De producten die SNS aanbiedt sluiten goed aan op de inwoners van mijn werkgebied. Uitstekende producten voor een breed publiek. Een ‘hardloper’ is de Zilvervloot rekening. Dit hangt samen met een van de bevolkingskernmerken van een VINEX wijk: het grote aantal kinderen. We hebben hier relatief de meeste kinderen op de basisschool in Nederland! In Leidsche Rijn (incl. Vleuten en de Meern) zijn 20% van de inwoners onder de 18 jaar. Een zeer hoog percentage dat zich vertaalt in een hoog aantal Zilvervloot rekeningen.

De daarop volgende grootste groep inwoners is tussen de 25 en 55 jaar, in absolute getallen 37.920 (47,7% in 2016). Dit is de doelgroep die huizen koopt en een gezin sticht. Vaak tweeverdieners waarvan de een fulltime werkt en de ander parttime. Beiden leiden een actief sociaal leven. Deze groep wordt vaak getypeerd als ‘de moderne burgerij’. Zonder teveel in hokjes te willen denken, concludeer ik toch dat SNS hier goed op aansluit. SNS kent relatief weinig maatwerk maar goede producten voor een brede doelgroep. Bij SNS maakt het dus niet uit hoeveel iemand op zijn of haar rekening heeft of hoe hoog de hypotheek is. Wij maken geen onderscheid in relaties en zijn dus erg geschikt voor veel mensen. Leidsche Rijn past supergoed bij SNS.

Duurzaamheid en kansen benutten in de toekomst

De komende jaren zal het gebied groeien naar ruim 100.000 inwoners. Zoals het er nu uitziet kan dit getal nog hoger uitvallen door het spel van vraag en aanbod. Er is namelijk ontzettend veel vraag naar woningen in deze regio. Huizenprijzen stijgen maar door, wat goed is voor de doorstroom. Een 2-onder-1-kapwoning die een paar jaar geleden gebouwd is, gaat rustig voor € 50.000 a € 60.000 meer weg dan de prijs waar deze voor gerealiseerd is.

De A2 is inmiddels overkapt (de Leidsche Rijn tunnel) en hiernaast wordt het nieuwe Leidsche Rijn centrum gebouwd. De appartementen boven het winkelcentrum kosten tussen de € 250.000,- en € 350.000,-. Gemiddeld zijn er per appartement 5 tot 8 geïnteresseerden. Dit geeft de gekte goed weer.

Huizen worden duurzamer gebouwd en de bestaande bewoners worden steeds bewuster van de mogelijkheden en de eventuele besparingen die verduurzaming met zich meebrengt. Hier liggen nog kansen voor ons als bank en adviseur. Op dit moment doen wij hier nog weinig in maar er zijn lokaal gesprekken gaande om relaties met betrekking tot duurzaamheid al iets verder op weg te helpen. Denk hierbij aan het aanbieden van rapporten die op maat gemaakt zijn en meer inzicht geven in de mogelijkheden. Zowel de mogelijkheden van verduurzaming als de besparing en de financiering hiervan.

Het belooft een enerverende toekomst te worden en dankzij de ontwikkelingen, ook op cultureel gebied, verwacht ik absoluut dat het aantrekkelijk blijft om te wonen en te werken in Leidsche Rijn.

Eric Jongerius - SNS franchisenemerEric Jongerius
SNS Winkels Leidsche Rijn, Stichtse Vecht, Utrecht stad

Wil jij ook een eigen winkel

onder de vertrouwde naam van SNS?

Ontdek of jij jezelf herkent in ons profiel en verken de beschikbare franchisegebieden. Wil je meer informatie over de franchiseformule van SNS of wil je kennismaken met een franchisenemer uit de praktijk? We organiseren graag een of meer bedrijfsbezoeken in jouw regio met een franchisenemer van SNS.